Diana Träning Kost och mat Mentalt Om Diana

Starka kvinnor

Det är konstigt det här med träning och hur vi ser på den. Hur så många så gärna associerar mat och kalorier till inte bara ångest, utan till något som behövs “tränas bort”. Som att träning bara är till för att “rädda” en ur en hetsätning eller kompensera för det där extra glaset rött kvällen innan.

Jag blir uppriktigt sagt ledsen när jag ser eller hör någon uttrycka sig likt “Usch det blev lite mkt gottis ikväll, får bli ett extra pass på gymmet imorgon”. Ofta med glimten i ögat, men ändock ett påstående som spär på ångesten. De där alla “Måstena”, “bordena” och tvången. Allt det där som jag vill sudda ut och nyansera.

Träning skall vara kul och inget annat.
NÄR träningen blir kul så kommer vi vilja fortsätta. I samma veva kommer vi också insé rörelsens alla fördelar och  positiva aspekter den kommer ha på dig som person och ditt liv i övrigt. När du fått din första kick på gymmet/i spåret/i trädgården för att du faktiskt klarar av att utföra den där kluriga övningen, eller när du lyckats lyfta mer än du trodde – kommer du vilja tillbaka för att göra om det. Och tillslut bara av detta insér du är ju också gladare! Piggare. Du får inte den där eftermiddagsdippen till 15-fikat på jobbet som gör att du måste dyka ner i chokladskålen, kläderna kanske sitter bättre och du har mer energi  och tålamod till hela livet i övrigt. DÅ – och endast DÅ -(i dessa små resultat) kommer du kunna behålla och hitta ny träningsglädje och motivation att vilja fortsätta.

Jag är inte bara PT. Jag är också mamma. 
Jag har en underbar dotter som blir 6 år i år och för mig är det otroligt viktigt HUR jag/min omgivning talar om träning & kost framför henne. Eftersom merparten av mitt liv cirkulerar kring träning, rörelse och mat är det i mina ögon crucial hur detta presenteras.
Träna gör man för att det är kul. Äta gör man för att det är näring. Och för att det är gott. ALDRIG vill jag att hon skall associera “för mycket mat = träna bort”.
Jag ojar mig aldrig framför spegeln för de svagheter som även jag anser mig ha – Mellan celluliter, bristningar och valkar finns muskler som JAG skapat och är stolt över. En kropp som är stark och funktionell och kan göra saker. Och ett huvud och en intelligens som är värd allt. Och där är jag noga med att lyfta upp det som vi är bra på. Allra minst just vår STYRKA tillsammans. Med en klackspark men också med allvarsamhet.

Att vara STARK framför FIN
 “Vad stark du är!” “Vad modig du är!” Hon leker att hon tränar för att hon skall bli lika stark som mamma, pappa, pär och pippi och kunna lyfta tunga saker. Förutom att jag ständigt kommer försöka stärka hennes självkänsla att alltid stå på sig för allt hon är så är det här är minst lika viktigt för mig att visa min dotter att hennes kropp är en funktionalitet. Som bär, lyfter, hoppar, klättrar, pysslar, gör, kan.

Att vara stark bringar självförtroende, pondus och innebörd inifrån och ut mångt mångt mycket mer än det “fin/duktig/söt”-hav som kommer från alla andra håll ändå. En oerhört viktig kontrast.

En vän råkade en gång efter en våffelfika kommentera att “Nu får mamma träna lite extra imorgon” och jag fick bita mig i tungan för att inte bli arg- “Nej träna det gör vi för att det är kul, eller hur XXX?” och dottern höll med. Det var inget illa ment sagt. Men det är en verklighetsbild som bara “är och det är därför den behövs nyanseras och ifrågasättas. Den gången lyckades jag rädda det, men jag vet att det kommer komma en tid där hon kommer bli medveten om utseende, krav och förväntningar – och när den dagen kommer så vill jag med stolthet fortsätta lyfta hennes styrka. Inifrån ut. Så att hon själv förstår hennes värde och att hon då är stark nog att gå sin egen väg & se ut precis som hon vill.

Jag & min starka dotter


Du kanske också gillar

4 Kommentarer

  • Svara
    Maria Isaksson
    4 maj, 2016 at 21:23

    Kloka ord! Min dotter som nu är 12 år har i 1 år tränat med oss på gymmet. När hon började där så ingick träffar med en PT och hon frågade då dottern vad hon ville åstadkomma med träningen, dottern svarar “Jag vill bli stark och lyfta tungt”. Det är så fantastiskt att se hur hon växer, inte bara i kroppen, utan även mentalt av styrketräningen. Man blir stark på alla sätt och vis av att träna! Tack för all inspiration du ger!

    • Diana Willman Göransson
      Svara
      Diana Willman Göransson
      5 maj, 2016 at 16:46

      GUD s roligt att läsa Maria! 🙂 Vilket härligt mål hon satt upp tillsammans med er! Den mentala resan är ju nästan häftigare än den fysiska, inte sant?:)

      Tusen tack – vad glad jag blir att jag kan nå fram med mina texter:D
      /Diana

  • Svara
    Cecilia
    5 maj, 2016 at 06:25

    Ja absolut!!! Träna gör jag för att det är kul och för att få den där härliga kicken, lyckorus 🙂 Och jag fortsätter och fortsätter för jag vet att jag mår så jäkla bra och jag blir glad!! Jag kunde inte ha skrivit det bättre än vad du har gjort!!!

  • Lämna en kommentar