Kost och mat Om Diana

Min första vecka som RookieVegan

Dem som känner mig skulle nog beskriva mig som en träningsglad tjej som älskar mat. Och in perticulare Kött.

Jag är en sucker för röda stekar och är uppvuxen som jägardotter i norrland som i principt levt på ren och älg.

Jag har aldrig riktigt förstått mig på vegetarianer eller veganer och deras val att “välja bort” så mycket. “Göra det så krångligt för sig”. Jag har respekterat dem. Självklart, men aldrig i min vildaste fantasi haft en tanke på att det skulle vara något för mig. Jag som älskar min stek så mycket.

Men så för en dryg vecka sedan tipsade en god vän till mig om en dokumentär som heter “What the Health” – och när jag några dagar senare slår på den på Netflix finner jag mig själv gapa till allt samman.

Visst har man sett många filmer om hur otroligt illa djuren behandlas, men detta rörde något annat. Nämligen vår hälsa. Om hur vi som människor faktiskt påverkas av köttet, charken, mjölken, mejerierna och de sjukdomar och antibiotika vi faktiskt får i oss av detta. Om hur det kanske egentligen inte ÄR så naturligt för oss att stoppa i oss allt det där – och om hur diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar ofta… Väldigt ofta kan härledas bak till just vår kost.

Det här fick en annan innebörd hos mig.

Sambon som hängde på efter ungefär halva filmen fick nog en lika stor insikt och efteråt tittar vi på varandra och säger: “Skall vi testa?”

Sedan en tid tillbaka har stress och mycket jobb lett till en sämre kosthållning hos mig och detta kunde vara ett sätt att hitta tillbaka till rutinerna kring matlagning på ett naturligt sätt.

Sagt och gjort. Vi bestämde oss att under 14 dagar endast äta växtbaserad kost. Som veganer.
Dvs inga mjölkprodukter, inga ägg, ingen fisk, inget kött, ingen kyckling.

Vad kan man äta då?
“Sallad” tänker många…

Men SÅ mycket mer! För längesedan har jag förstått att i det veganska och vegetarisk köket behöver man tänka annorlunda kring maten. Komma bort från kött + potatis + sallad och istället tänka på smaker, kryddningar, konsistenser och färg. Åh all denna färg! <3

För oss handlar inte detta test om att plocka bort något utan att istället faktiskt upptäcka nytt, experimentera, utforska, smaka, vara nyfiken.

Det var viktigt för mig att inte hamna i pasta- och mackträsket iom detta experiment och med det sagt så har det öppnat sig en HELT ny värld av fantastisk välsmakande, vitaminproppad kost! Jag känner mig pånyttfödd!

Men Proteinet då?
I Dokumentären var väldigt många av läkarna och experterna överens om att vi klarar oss alldeles utmärkt på det protein som kommer från växterna i kosten och det håller jag med om till viss del… Men när jag räknat på dessa dagar insér jag att det är Väldigt svårt att komma upp i de nivåer som jag personligen gärna ligger på iom min träning och min önskan om att både behålla och bygga mer muskler. Så tills dess att jag blir riktigt haj på de växtbaserade proteinet har jag helt enkelt tillsatt ett proteinpulver som är gjort på soja – och så var det problemet ur världen.

Efter snart en vecka kan jag redan bocka av följande fördelar:

  1. Betydligt billigare mat.
  2. Lusten att experimentera och leka i köket är tillbaka.
  3. Mindre sopor.
  4. Magen fungerar bättre.
  5. Hyn är bättre.
  6. Energin är bättre.
  7. Vi sover bättre, både jag och sambon.
  8. Återhämtning efter både träning och något glas vin är avsevärt bättre.
  9. De naturliga mättnadskänslorna är tillbaka.
  10. Sötsuget som vuxit sig tillbaka hos mig de senaste månaderna är som totalt bortblåst vilket också resulterat i att jag faktiskt gått ner 3 kg.

Jag predikar inte. Jag säger inte att detta är allas väg. Jag vill bara dela med mig av vad en vecka av växtbaserad kost har inneburit för mig. JAG är frekkin’ frälst och tror mycket väl att jag kommer fortsätta med detta framöver. Det jag dock saknar är äggvitan och vem bestämmer att jag inte kan lägga till det framöver om jag vill?:)

Nu återstår ytterligare en vecka – Jag skall försöka dela med mig av en del recept härinne för er som är nyfikna. För maten… Den är allt annat än tråkig. 😉

Blåbärs och ChiaSmoothie

Ingridienser för 2 personer:
-3 msk chiafrön
– 2 dl vatten

– 3 dl mandelmjölk eller annan växtbaserad dryck
– 0,5 dl sojaprotein
– 1 msk nyslungad honung
– 2 dl frusna blåbär
– mandelflarn

– Blötlägg chiafröna över natten i botten av två glas.

– Mixa alla ingridienser utom fröna och häll på blåbärssmoothien på chiapuddingen. Toppa med frusna blåbär och mandelflarn.

– Njut! 


Du kanske också gillar

2 Kommentarer

  • Svara
    Camilla
    22 juli, 2017 at 17:50

    Jag fick exakt samma känsla när jag såg den dokumentären! Tappade helt sugen på mat från djurriket… kanske blir vegan så småningom?! Tack för ditt positiva inlägg!?

    • Diana Willman Göransson
      Svara
      Diana Willman Göransson
      27 augusti, 2017 at 20:39

      Vad roligt att läsa! 😀

      Det behöver ju inte vara allt eller inget. Man kan ju forma det utefter vad man själv mår bra av och vad som fungerar med övrig familj och vardag:) Lycka till! 😀

    Lämna en kommentar